Je mi velkou ctí, že jste po mne pojmenovali supercelu. :D O to více mě teď mrzí, že jsem tehdy u sebe neměl foťák, ale jen ten přiblbý mobil. :( Jinak se jmenuji Ondřej Kodad, kdyby jste to třeba chtěli zaměnit za toho "uživatele Ondris". ;)
Supercely a silné bouře na Moravě a Vysočině 12. 6. 2010
12. 6. 2010
Autoři: T. Novotný, L. Ronge, D. Rýva
Foto: M. Geryk, V. Večeřa
Situace
Už několik dní předem modely naznačovaly možnost výskytu výrazné bouřkové situace na Moravě. Nad Skandinávií se necházela tlaková níže jejíž studená fronta přecházela přes střední Evropu, před ní proudila nad naše území velmi teplá, vlhká a labilní vzduchová hmota. Modely předpokládaly až silnou labilizaci atmosféry s hodnotami CAPE až přes 2500J/kg, nad naším územím se zároveň vyskytoval okraj jet streamu, takže hodnoty střihu větru DLS se měli pohybovat kolem 20m/s. Navíc naše území leželo pod pravou týlovou částí jet streamu, tedy oblasti kde dochází vlivem cirkulace k výstupným pohybům a tak i podpoře tvorby konvekce. Podmínky na výrazné bouřky se tedy zdály být velmi vhodné a soudě podle modelových výstupů se měli tvořit zpočátku izolované bouřkové buňky, ať už v podobě lieárně se obnovujících multicel ale i supercel. Hlavním rizikem těchto prvních bouřek měla být možnost výskytu silných až velmi silných krupobití. Později mělo docházet ke "slévání" bouřek do většího bouřkového komplexu, který by postupoval směrem k severovýchodu přes střední a severní Moravu a SZ Slovenska. Zde měla být vejvětší hrozbou možnost výskytu silných až velmi silných nárazů větru.
Tomáš Novotný
12.6. vznikly na Moravě a Vysočině příhodné podmínky pro vznik silných organizovaných bouří a supercel, a proto tento den neunikl pozornosti mnoha stormchaserů. Zpočátku jsem váhal jestli se mám vydat na svůj nejdelší výjezd za bouřkami ale nakonec bych si to vyčítal, kdybych nejel. S přítelkyní Evou a s dírou ve výfuku jsme se bez dálniční známky “plazili“ po okreskách až do okolí Jihlavy. Cestou, když jsme zastavili na kontrolu radaru, jsem nějakým nedopatřením zapomněl zavřít svoje dveře (u řidiče) a hned v první pravotočivé zatáčce se mi otevřely právě ve chvíli, kdy naproti jelo auto. Moje včasná reakce však zabránila nepříjemnému incidentu. U Jihlavy jsme si lehli na deku u rybníka a čekali, až se začne něco dít. Odpoledne se začaly tvořit poměrně výrazné bouře v Rakousku, které se postupně spojily v MCS a začaly postupovat sv. směrem na Moravu. Přesunuli jsme se proto k obci Želetava u Moravských Budějovic, kde jsme si v členitém terénu našli místo, odkud byl relativně dobrý výhled. Mezitím se v jižních Čechách vytvořily výrazné bouře, které postupovaly na východ. Kolem šesté hodiny večerní byla na západním obzoru viditelná jedna z těchto bouří, která na radaru dosahovala maximální odrazivosti a pohybovala se mírně vpravo od směru pohybujících se ostatních bouří, nabrali jsme proto určité podezření na supercelu.
Radarová situace z 18:45 SELČ ukazující dvě supercelární bouře. Křížek značí Moravské Budějovice. © 2010 Český hydrometeorologický ústav Velikost: 259.7 kB |
Kolem 7 hodiny večerní se tato bouře přiblížila až k nám a její struktura se čím dál více podobala supercele. Problém byl v tom, že nejzajímavější část supercely byla několik km severněji, kam nemělo smysl se v členitém terénu přesouvat, protože by se mohlo stát, že přes kopce a lesy neuvidíme nic. Navíc se do našeho okolí dostávala od jz. MCS přicházející z Rakouska, která začala supercelu ovlivňovat a v našem těsném okolí podnítila vznik dalších bouří, které mj. měly také zajímavou strukturu.
Radarová situace z 19:25 ukazující dvě supercely. © 2010 Český hydrometeorologický ústav Velikost: 270.3 kB |
To co nejvíce svědčí o tom, že námi sledovaná bouře byla supercelou, je timelapse a zrychlené video, kde lze poznat rotující výstupný proud. Když se nad nás začaly dostávat nově vzniklé bouře, tak mi zavolal Honza Drahokoupil s tím, že další bouře jdoucí těsně za naší supercelou, bude pravděpodobně také supercela. Usoudil tak z fotek uživatele “Ondris“ z diskuzního fóra (http://ondris.rajce.idnes.cz/Supercela) kde je zachycena typická struktura supercely. Rozhodli jsme se proto k co nejrychlejšímu přesunu do Jihlavy, kam to měla druhá supercela namířeno. Asi po 5 km jízdy od našeho pozorovacího stanoviště se na silnici začaly objevovat větve a po chvíli i kroupy, které dosahovaly až 2 cm a na zemi místy tvořily i souvislou vrstvu. Z ulámaných větví odhaduji rychlost nárazového větru pod supercelou kolem 20m/s. Druhou supercelu už se nám nepodařilo dohnat, ačkoliv jsme se pohybovali maximální rychlostí (nebudu raději ani psát jak rychle jsme chvílemi jeli :-)). Po příjezdu do okolí Jihlavy jsme ještě chvíli čekali, zda-li nepřijde ještě nějaká další bouře ale bylo už po všem. Všechna bouřková jádra se spojila s MCS přicházející z Rakouska a to byla práce pro další lovce, kteří se nacházeli přímo v cestě postupující MCS. Ačkoliv nebyla “naše“ supercela příliš fotogenická, tak dnešní výjezd byl pro nás velkým úspěchem a hlavně zkušeností.
Radarová animace od vzniku do zániku obou supercel. 16:00 – 20:30 SELČ. Křížek značí Moravské Budějovice. © 2010 Český hydrometeorologický ústav Velikost: 10197 kB |
Lukáš Ronge - Olomoucko
Vzhledem k velmi zajímavým podmínkám jsem se na tento den dohodl s Honzou Šolínem, že podnikneme výjezd na Moravu, kde měly být velmi zajímavé parametry. Odjezd z Trutnova se časově nepodařil přesně podle plánů, takže jsme vyjeli asi o hodinu později. Předem jsme se domluvili i s Davidem Rývou, kterého jsme vyzvedli na vlakovém nádraží v Hradci Králové. Společně s ostatními účastníky společného výjezdu jsme se měli sejít na parkovišti Olympie v Olomouci, kam jsme chtěli původně dorazit okolo 12:30, ale vzhledem k opožděnému odjezdu jsme na místo dorazili o 45 minut později. Což ale vůbec nevadilo, protože nás informovali kamarádi, že taky dorazí o něco později. Jediný, kdo byl na místě včas, byl Tomáš Kozel z Brna. Po příjezdu na místo jsme ještě asi 10 minut čekali na tým v čele s Vladimírem Večerou a Michalem Gerykem. Když jsme se všichni společně sešli, zašli jsme na oběd do Olympie s notebooky, kde jsme sledovali radar, kde se díky velké CIN zatím nic nedělo a kolem 15 hodiny jsme se dočkali i nových sondáží, ze kterých jsme byly přímo zděšeni. Sondáže byly daleko slabší, než modely předpovídaly (CAPE celých 250J/kg a CIN -180J/kg), takže následovala drobná skepse, která byla umocněna o to, že jsme věděli, že se k nám blíží poslední auto z Prahy a to Česká televize s Terezou Pultarovou kvůli natáčení materiálů o stormchasingu pro pořad PORT.
Kolem 15:30 SELČ se nám Tereza Pultarová ozývá, a my jdeme vyhlížet na parkoviště, kde bylo opravdu nesnesitelné teplo okolo 32°C. Po příjezdu České televize jim nastiňujeme prozatímní ne příliš ideální situaci a vysvětlujeme jak k tomu došlo a co je vlastně příčinou, že se bouřky zatím netvoří. Tereza P. navrhla natočení pár rozhovorů, nicméně mimo prostor Olympie, takže jsem si vyhlédl kopec pár kilometrů za Olomoucí, s předpokládaným zajímavým severním výhledem - na Olomouc a Jeseníky. Proto jsme já, Honza Šolín, David Rýva a Michal Geryk vyrazili na vyhlídnuté místo, kdeždo ostatní čekali stále u Olympie, protože se zatím nikde nic nedělo. Po krátkém hledání vyhlédnutého kopce a příjezdu na místo již vidíme první iniciaci bouřky, která prorazila silnou CIN a vytvořila se nad Jeseníky a za nedlouho následuje telefon od Tomáše Kozla, kterého se snažím navést na místo, odkud jsme pozorovali. Ihned jsem vytáhl stativ a začal jsem timelapsovat krásně se vyvijející se bouřku, která během chvíle (okolo 16:30 SELČ) dostáhla velmi silné radarové odrazivosti. Stále jsem přenášel naši současnou polohu pomocí GPS do systému a zobrazení v radarové mapě. Tereze Pultarové vysvětlujeme jak bouřka vznikla a za nedlouho vidíme i sérii několika hezkých overshotting topů. O chvilku později šel jako první David Rýva poskytnout rozhovor s krásným pozadím stále mohutnějícího Cumulonimbu nad Jeseníky. David v rozhovoru uvedl, proč jsme se vydali takovou dálku na lov bouřek a snažil se popsat, co nás ještě tento den bude čekat.
Radarový snímek maximálních odrazivostí z 12. 6. 2010 16:55 SELČ. Poloha křížku značí naši pozici na kopci za Olomoucí. © 2010 Český hydrometeorologický ústav Velikost: 309 kB |
Po rozhovoru jsme se všichni začali kochat výhledem na krásnou bouřku a ČT začala natáčet časosběr (timelapse) vývoje bouřky pomocí jejich kamery. Postupem času se začne tato buňka vzdalovat, což ale vůbec nevadí, protože na místě té původní vyrostla další, stejně aktivní nová buňka. Zprovoznil jsem na poli notebook s internetem a prohlédli jsme si detailněji radarovou situaci a okolo 18:00 SELČ nás velmi zaujaly bouřky, které se vytvořily okolo Táborska. Naši konzultaci nad radarem a modely a dalším vývojem situace si rovněž natočila Česká televize, a poté se notebooku už nechtělo díky velkému teplu pracovat.
Radarový snímek maximálních odrazivostí z 12. 6. 2010 18:50 SELČ. Poloha křížku značí naši pozici na kopci za Olomoucí. © 2010 Český hydrometeorologický ústav Velikost: 281.2 kB |
Snímek z družice MSG produktu sandwith HRV_IR-BT z 19:15 SELČ. © 2010 Český hydrometeorologický ústav, EUMETSAT Velikost: 773 kB |
Radarová animace pole maximálních odrazivostí zachycující vývoj bouřek nad Jeseníky a následný postup bouřek z Táborska. © 2010 Český hydrometeorologický ústav Velikost: 8486.5 kB |
Již kolem 18:30 SELČ bylo možné na radaru krásně pozorovat silný konvektivní systém, který byl očekáván na večerní hodiny a měl být doprovázen silným větrem. Okolo 19h se Tomáš Kozel a Vláďa Večera vrací zpět do Olympie se občerstvit, ale my stále vyčkáváme a pozorujeme na místě. O půl hodiny později balíme a rovněž se vydáváme zpět do Olympie se občerstvit. Okolo 20 hodiny se v Olympii opět připojujeme na internet a kontrolujeme situaci. V té chvíli se k nám již blížil zmíněný silný konvektivní systém, takže jsme moc neotáleli a začali se dohadovat, kam mu pojedeme naproti, protože z vývoje na radaru bylo jasné, že to nejzajímavější půjde jižně od Olomouce. Auta s Tomášem Kozlem a Vladimírem Večerou zvolila cestu ke Zlínu. S námi zůstala televize a s Davidem jsme odhadovali nejbližší vývoj situace a nakonec jsme se rozhodli pro rychlý přesun k Vyškovu, kam se nakonec i později přesouvají ostatní auta, která původně směřovala ke Zlínu.
Okolo Vyškova jsme začali vyhlížet vhodné místo pro pozorování a zároveň i místo vhodné pro úkryt. Sjeli jsme tedy z dálnice na silnici číslo 430 jdoucí z Vyškova souběžně s dálnicí dál do Brna. Zde jsme našli vhodné místo pro úkryt (benzinka) a o 4km dále jsme našli i perfektní místo pro pozorování. Protože bouřka byla již "za humny", okamžite jsem společně s Českou televizí zahájil timelapse. Postupně vidíme první problikávání oblačnosti bližící se bouřky.
ČT se snažíme vysvětlit a popsat, co by zhruba mělo následovat a přijít - možná nějaký shelf cloud ale určitě silný vítr a možná i nějaké kroupy. Proto Tereze a kameramanovi vysvětlujeme, že až řekneme, bude nutný rychlý útěk k již předem vyhlídnuté benzince. Již předem jsem do auta dal všechny nepotřebné věci a venku nechal jen stativ s timelapsujícím foťákem. Pár minut jsme vyčkávali a Honza mezitím již nastartoval auto a já byl venku připraven na rychlé zbalení věcí. Při prvních kapkách jsem timelapse přerušil, vše naházel do auta, a společně s ČT jsme chtěli vyrazit, jenže balení kamery ČT trvalo poněkud déle. Čekali jsme na místě, protože jsme je tam nemohli nechat samotné. Bohužel nástup čela bouře a toho nejhoršího byl rychlejší, než jsme čekali, takže jak jsme vyjeli zpět na silnici, tak nás po prvních pár set metrech zastihl prudký náraz větru a velmi silný déšť. Kombinace deště a silného větru zapříčinila velice stíženou cestu k úkrytu, protože přes silnici během chvíle začaly létat kusy větví, a všude po silnici bylo plno bordelu (listů atd.) ze stromů. Pokračovali jsme co nejvíce vpravo to šlo, protože vlevo od nás byly velké stromy, které se ohýbaly do nebezpečných úhlů a hrozilo jejich prasknutí a případný pád k nám. Proto jsme jeli, co to dalo, nicméně nás i tak několik bláznů předjíždělo (asi je 80km/h ve větru s nárazy okolo 30m/s a velmi silnými srážkami málo). Přes cestu nám spadlo několik velkých větví, a v půli cesty nám zhruba 10 vteřin před námi zaterasil cestu vzrostlý strom. Protože vítr stále sílil a hrozil pád dalších stromů a i případné riziko velkých krup, Honza se rozhodl strom přes pravou krajnici prostě projet za každou cenu, což se povede a my pokračujeme další kilometr k benzince. Další cesta pokračovala již celkem bez problémů. Po příjezdu na benzinku téměř hned vypadla elektrika v blízkém okolí a stále pokračovaly velmi silné nárazy větru, které pohybovaly celým autem. Zhruba 15 minut po pádu stromu již na místo jeli Hasiči a rovněž jsme z benzinky viděli i několik sanitek. Když se situace zmírnila vylezli jsme ven pod benzinku a začali jsme pozorovat Anvil crawlery, které se ČT pokoušelo natáčet. Nakonec jsme se okolo 22h s Terezou Pultarovou a kameramanem rozloučili a my jsme vyjeli obhlédnout okolí. Bordelu po silnicích bylo daleko víc, než když jsme prchali k benzince, a na několika místech po silnici zasahovali Hasiči, kteří odstraňovali následky bouře - spadlé stromy a popadané větve.
Radarová animace zobrazující přechod bouře kolem našeho stanoviště u Vyškova. © 2010 Český hydrometeorologický ústav, Siemens AG, Vaisala Oyj Velikost: 4179.1 kB |
Poté jsme vyrazili přes Brno prozkoumat okolí Tišnova, kudy přecházela bouře o pár desítek minut dříve, než dorazila k nám, k Vyškovu. Zde jsou rovněž škody na stromech, ale nic výrazného jsme kvůli pokročilé době a únavě neviděli.
Poté se vracíme na D1 a protože Davidovi Rývovi už nejel žádný vlakový spoj do Kolína, tak jsme ho tam museli dovést my. Davida vysazujeme v Kolíně okolo 2h ranní a domů dorážíme lehce po 3 hodině plní emocí, vzpomínek a ponaučení z bouřek, které jsme pozorovali - například vybírat si únikovou trasu co nejkratší a ideálně bez stromů, protože tento únik nebyl z ideálních.
Statistika ze SYNOP zpráv z profesionálních meteorologických stanic pro den 12. 6. 2010. © 2010 Český hydrometeorologický ústav Velikost: 157.3 kB |
Nicméně zatím se jednalo o nejvýraznější bouřkovou situaci roku 2010. Chtěl bych tímto poděkovat všem, kteří se společného výjezdu účastnili - Honza Šolín, David Rýva, Michal Geryk, Vladimír Večera, Tomáš Kozel, Veronika Václavíková.
Radarové odhady srážek kombinované se srážkoměrnými daty s akumulací 24 hodin. © 2010 Český hydrometeorologický ústav Velikost: 151 kB |
24 hodinová sumace bleskových výbojů ze systému CELDN. © 2010 Český hydrometeorologický ústav, Siemens AG, Vaisala Oyj Velikost: 32.4 kB |
Související odkazy a zdroje dat:
http://www.chmi.cz/meteo/rad/index.html – Oddělení radarových měření ČHMÚ
http://www.chmi.cz/meteo/rad/blesk/ – zpracování bleskových dat ČHMÚ
http://www.eumetsat.int/ - EUMETSAT
http://ondris.rajce.idnes.cz/Supercela - fotografie supecely na Táborsku od uživatele "Ondris" z 12. 6. 2010
Související videa:
http://www.youtube.com/watch... - Tajemství letních bouřek - záznam pořadu PORT na ČT2
http://www.youtube.com/watch?v=k-HXWbHASDE - Video příchodu bouřky u Vyškova od Michala Geryka
http://www.youtube.com/watch?v=JtQi-0eo7qM - Video příchodu bouřky u Vyškova od Vladimíra Večeři
http://forum.bourky.com/viewtopic.php?f=37&t=688 – bouřky 12. 6. 2010
Čtenost článku: 19328x
Diskuze k článku: